-
Numer 20
Kraków 2023, Rocznik XI
Objętość: 216 stron, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Mieczysław Tomaszewski, „Tylko błądzenie…” Pendereckiego droga twórcza
Mieczysław Tomaszewski, “No Way Except by Struggling Down…” Penderecki’s Creative Path
Michał S. Sołtysik, Topika apokaliptyczna w twórczości Krzysztofa Pendereckiego
Dominika Micał, Podwójne słuchanie madrygału. Igora Strawińskiego i Salvatore Sciarrina aranżacje utworów Gesualda
ŚWIADECTWA • ROZMOWY
“To Awaken the Work Within Oneself”: Interview With Maciej Tworek on his Work With Krzysztof Penderecki by Iwona Sowińska-Fruhtrunk
Materiał, ekspresja, wartość. Z kompozytorem Józefem Rychlikiem o muzyce i nie tylko rozmawia Agnieszka Draus
Material, Expression, Value. Composer Józef Rychlik About Music and More. Interviewed by Agnieszka Draus
Zaangażowanie w sztuce nowych mediów. Z Ryszardem Waldemarem Kluszczyńskim rozmawia Olga Demeter
DOKUMENTACJE
Autorzy o swoich pracach
Katarzyna Bartos, Natura w twórczości Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil
Agata Stojewska, Rezonans postawy i muzyki Karola Szymanowskiego w twórczości kompozytorów polskich – do „Pokolenia Stalowej Woli” włącznie
Recenzja
Małgorzata Grajter, Review: Joan Grimalt, Mapping Musical Signification, Cham: Springer 2020, ISBN 978-3-030-52495-1
Kroniki
Z życia Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (opr. Zuzanna Bolon, Waldemar Cieślok)
Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
Katowice (opr. Marcin Trzęsiok)
Wrocław (opr. Anna Granat-Janki)
Łódź (opr. Małgorzata Grajter)
Gdańsk (opr. Elżbieta Frołowicz)
Bydgoszcz (opr. Anna Nowak)
-
18/19KUP
Numer 18/19
Kraków 2021, Rocznik X
Objętość: 204 strony, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIES • INTERPRETATIONS
Małgorzata Janicka-Słysz, Structure and Expression. Logos and Ethos. On Polish and Lithuanian Music Before and After 1989. A Few Reflections
Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Can Music Become Traumatized? Polish-Lithuanian Oppositional Networking and Search for Freedom During the Political Transformations of the 1980s
Teresa Malecka, The Phenomenon of Sacrum in Polish Music During the Cold War Era as a Means of Expressing the Aspiration for Independence. The inspiration of John Paul II
Paulina Nalivaikaitė, Popular Music in Lithuania in the 1990s: a Reflection of Wider Problems and Systemic Shifts
Vita Gruodytė, The 1990s and Fluxus in Lithuania
Andrzej Mądro, “Liquid Modernity” in Riverside’s Anno Domini High Definition
Jūratė Katinaitė, Peculiarities and Limitations of Opera Criticism During the Soviet Era: the Story of One Review and the Outpouring of Responses it Provoked in 1978
DOKUMENTATIONS
Chronicles
From the Life of the Krzysztof Penderecki Academy of Music in Kraków (prep. by Waldemar Cieślok)
Correspondence from Polish Academies of Music
Bydgoszcz (prep. by Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
Gdańsk (prep. Elżbieta Frołowicz)
Katowice (prep. by Marcin Trzęsiok)
Łódź (prep. by Małgorzata Grajter)
Poznań (prep. by Mikołaj Rykowski)
Wrocław (prep. by Anna Granat-Janki)
In the Previous Issues
-
17KUP
Numer 17
Kraków 2020, Rocznik IX
Objętość: 161 stron, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Mieczysław Tomaszewski, Sonorist Expressiveness and Allegorical Symbolism: Polish Symphony 1944-1994
Constantin Floros, Humane Music and semantic analysis
Sławomira Żerańska-Kominek, „Muzyka” ptaków w muzyce. Imitacje, stylizacje, transpozycje
Małgorzata Grajter, From Authenticity to Stylization: Processing Modality in the Late Works of Ludwig van Beethoven
***
Edward Boniecki, Na czym stoi Adam Mickiewicz na Rynku Głównym w Krakowie. Listy Tadeusza Stryjeńskiego do Władysława Ekielskiego
ŚWIADECTWA
Muzyka jest rozmową. Henryk Mikołaj Górecki w rozmowie z Anną Wieczorek i Krzysztofem Cyranem
DOKUMENTACJE
Sprawozdania
Andrzej Mądro, Muzyka inspiracją przemian i przejawem wolności – Baltic Musicological Conference 2020, „Music And Change Before And After 1990”, 10-12 września, Wilno (Litwa)
Karolina Dąbek, Przestrzeń dla muzyki w Internecie. Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej „Miejsca wspólne”, 1 lipca-30 września 2020 (miejscawspolnefestiwal.pl)
Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2019/2020
Bydgoszcz (oprac. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
Gdańsk (oprac. Kamil Cieślik)
Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)
Kraków (oprac. Waldemar Cieślok)
Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)
Poznań (oprac. Mikołaj Rykowski)
Warszawa (oprac. Katarzyna Szymańska-Stułka)
Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki)
W poprzednich numerach
-
16KUP
Numer 16
Kraków 2020, Rocznik IX
Objętość: 171 stron, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Mieczysław Tomaszewski, Listening to Penderecki
Siglind Bruhn, Penderecki’s Sixth Symphony, “Chinesische Lieder”: Heir to Lied von der Erde and Lieder der Vergänglichkeit
Helmut Loos, The Tonal Language of Sacred Music by Krzysztof Penderecki
ŚWIADECTWA
Ann K. Gebuhr and Robert S. Hatten, The Inspiration of Krzysztof Penderecki: A Personal Retrospective from the United States
Muzyka jako mowa, która znaczy… Rozmowa Natalii Podolskiej z Krzysztofem Pendereckim
Music as speech with meaning… Natalia Podolska in Conversation with Krzysztof Penderecki
Być bliżej muzyki. Z Krzysztofem Pendereckim rozmawiają Małgorzata Gugała, Łukasz Laxy i Ilona Solnica
Being closer to music. Małgorzata Gugała, Łukasz Laxy i Ilona Solnica Talk to Krzysztof Penderecki
DOKUMENTACJE
Sprawozdania
Natalia Szwab, Przestrzeń w muzyce – muzyka w przestrzeni. Wybrane koncepcje teoretyczne. The 13th Biennial International Conference on Music Theory and Analysis „Music And Spatiality”, University of Arts in Belgrade, 4-6 października 2019, Belgrad (Serbia)
Paulina Zgliniecka-Hojda, Opera z różnych perspektyw. International Academic Conference „Opera in Musical Theater: History and Present Time”, Rosyjska Akademia Muzyki im. Gnessinych, Państwowy Instytut Nauk o Sztuce, 11-15 listopada 2019, Moskwa (Rosja)
Kroniki
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (oprac. Waldemar Cieślok)
Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
Bydgoszcz (oprac. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
Gdańsk (oprac. Beata Kotłowska)
Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)
Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)
Poznań (oprac. Mikołaj Rykowski)
Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki, Krystian Kiełb)
W poprzednich numerach
-
15KUP
Numer 15
Kraków 2019, Rocznik VIII
Objętość: 122 strony, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Mieczysław Tomaszewski, About the Artistic Path, Its Thresholds and Stages, Transformations and Fixations – Once Again
Levon Akopian, Remplissage jako problem teoretyczno-muzyczny
Takemi Sosa, The Musical Narrativity in Contemporary Music as an Analytical Strategy
Agnieszka Draus, „W reakcji na obraz…”. Wokół muzyki filmowej Józefa Rychlika
Krzysztof Bilica, In questa tomba oscura
DOKUMENTACJE
Sprawozdania
Karolina Dąbek, Aktualność analizy. Theory and Analysis Graduate Students’ Conference, 13-14 kwietnia 2019, Edynburg (Szkocja)
Dominika Micał, Interdyscyplinarne poszukiwania znaczeń. The 11th Conference of the Nordic Association for Semiotic Studies „Anticipation and Change”, 13-15 czerwca 2019, Uniwersytet w Stavanger (Norwegia)
Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2018/2019
Bydgoszcz (oprac. Anna Nowak)
Gdańsk (oprac. Beata Kotłowska)
Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)
Kraków (oprac. Karolina Dąbek)
Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)
Poznań (oprac. Mikołaj Rykowski)
Warszawa (oprac. Katarzyna Szymańska-Stułka)
Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki)
W poprzednich numerach
-
14KUP
Numer 14
Kraków 2019, Rocznik VIII
Objętość: 162 strony, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Mieczysław Tomaszewski, Ekspresja utworu muzycznego jako przedmiot badań. Rekonesans w sferę twórczości lirycznej „Wieku Uniesień”
Expression of a Work of Music as Object of Scholarship. A reconnaissance into the sphere of lyrical writing of the „Age of Raptures”
Eero Tarasti, Mieczysław Tomaszewski – a European and a Pole
Ruta Stanevičiute, Hommage a Mieczysław Tomaszewski: Some Remarks on his Lithuanian Reception
Helmut Loos, Strauß – Korngold – Tutein. Drei Fassungen der Operette „Cagliostro in Wien“
Leszek Polony, O monologu i dialogu w duecie fortepianowym
Krzysztof Cyran, Wielka synteza – od dogmatu do dramatu. O Credo Krzysztofa PendereckiegoDOKUMENTACJE
Sprawozdania
Kinga Kiwała, International Conference „Music and Musicology in the Age of Post-Truth”, University College Dublin, 7-8 września 2018, Dublin (Irlandia)
Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Między grą a rzeczywistością. International Conference „Play, Masks and Make-believe: Exploring Boundaries of Fictional Contexts”, 22 września 2018, Birkbeck College, University of London (Wielka Brytania)
Kroniki
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (oprac. Karolina Dąbek)
Bydgoszcz (oprac. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
Gdańsk (oprac. Beata Kotłowska)
Katowice (oprac. Marcin Trzęsiok)
Łódź (oprac. Małgorzata Grajter)
Poznań (oprac. Hanna Kostrzewska)
Warszawa (oprac. Katarzyna Szymańska-Stułka)
Wrocław (oprac. Anna Granat-Janki, Krystian Kiełb)W poprzednich numerach
-
14KUP
Numer 13
Kraków 2018, Rocznik VII
Objętość: 146 stron, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Robert S. Hatten, Troping of Meaning in Penderecki’s „Credo”
Siglind Bruhn, Sorrow and Serenity in Visions of Impermanence: Penderecki’s „Eighth Symphony”
Anna Nowak, Duety fortepianowe Romana Maciejewskiego. Konteksty – gatunki – znaczenia
Marcin Trzęsiok, Glossa do „Z księgi nocy I” (1990) Marka Stachowskiego
Natalia Szwab, Granice artystycznej wolności. Pawła Szymańskiego powroty do tradycji
DOKUMENTACJE
O swoich pracach doktorskich
Anna Wieczorek, Te Deum w muzyce polskiej przełomu XX i XXI wieku. Gatunek, funkcja, przesłanie
Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Oblicza mimesis i reprezentacji w twórczości i autorefleksji Arnolda Schönberga. „Verklärte Nacht” op. 4, „Kammersymphonie” op. 9, „Erwartung” op. 17, „Variationen für Orchester” op. 31, „A Survivor from Warsaw” op. 46
Sprawozdania
Andrzej Mądro, 19 th Biennial Conference of the International Association for the Study of Popular Music: Popular Music Studies Today, 26-30 czerwca 2017, Kassel (Niemcy)
Paulina Zgliniecka, 19 th International Scientific and Practical Conference Young Musicologists w ramach międzynarodowego projektu Modern Musical Culture: from the Scientific Understanding before Performing to Interpretation and Improvisation, 9-11 stycznia 2019, Kijów (Ukraina)
Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki
obronione w roku akademickim 2017/2018 -
12KUP
Numer 12
Kraków 2018, Rocznik VII
Objętość: 250 stron, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Alicja Jarzębska, Wokół pojęcia tonalności w dziejach myśli o muzyce
Marcin Strzelecki, Tonalność a wartość muzyki w kontekście idei autonomii sztuki i modernizmu
Ilona Iwańska, Jasność i ciemność, czyli tonacje krzyżykowe i bemolowe
Piotr Podlipniak, Psychiczne i ewolucyjne podstawy tonalności muzycznej
Wojciech Ziemowit Zych, Koło czy spirala? Uwagi do dyskusji o relacji teorii muzyki i praktyki kompozytorskiej wobec dawnego i aktualnego stanu języka muzyki w zakresie organizacji wysokości dźwięków
Bettina Skrzypczak, „Dynamiczne systemy” i dążenie do „stanu stabilności”. W kręgu kompozytorskich myśli
DOKUMENTACJE
Irena Poniatowska, 20-lecie Międzynarodowych Sympozjów Beethovenowskich organizowanych przez krakowską Akademię Muzyczną w latach 1997-2003 w Krakowie, a w latach 2004-2017 w Warszawie
Sprawozdania
Dominika Micał, BFE/RMA Research Students’ Conference „Music Inside and Out”, 4-6 stycznia 2018, Huddersfield (Wielka Brytania)
Ilona Iwańska, 14th Congress on Musical Signification „Music as Cultural Heritage and Novelty”, 11-15 maja 2018, The Gheorge Dima Academy of Music, Kluż-Napoka (Rumunia)
Kroniki
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Paweł Jaskółka)
Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce (koordynacja – Paweł Jaskółka)
Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Anna Nowak)
Gdańsk (Beata Kotłowska)
Katowice (Marcin Trzęsiok)
Łódź (Marta Szoka)
Poznań (Hanna Kostrzewska)
Warszawa (Katarzyna Szymańska-Stułka)
Wrocław (Anna Granat-Janki, Krystian Kiełb)
W poprzednich numerach
-
11KUP
Numer 11
Kraków 2017, Rocznik VI
Objętość: 188 stron, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Levon Akopian (Hakobian), Eufonia i parafonia jako kategorie teoretyczno-muzyczne
Rūta Stanevičiūtė, Twórczość Juliusa Juzeliūnasa z perspektywy teorii postkolonialnej
Bartłomiej Barwinek, Emblemat jako środek nowej retoryki muzycznej w oratorium „Das Unaufhörliche” (1931) Paula Hindemitha
Krzysztof Wyglądacz, Komponowanie ciszy. Funkcje pauzy w muzyce baroku i klasycyzmuDOKUMENTACJE
Agnieszka Draus, „Sztuka musi być szczera”, czyli o Kaiji Saariaho
„Gdy komponuję, nie myślę o sobie, liczy się tylko muzyka”. Z Kaiją Saariaho rozmawia Agnieszka Draus
Moc zasugerowanej nadziei. Paweł Mykietyn o Pasji wg św. Marka w rozmowie z Krzysztofem CyranemŚwiadectwa
Krzysztof Droba, Na koniec…
Sprawozdania
Agnieszka Draus, 20th Congress of the International Musicological Society „Musicology: Theory and Practice, East and West”, Tokio, 19-23 marca 2017 roku
Marcin Strzelecki, Music Analysis Conference „EuroMAC9”, Strasburg, 28 czerwca-1 lipca 2017
Anna Gluc, The 12th International Conference on Music Theory and Analysis „Musica Movet: Affectus, Ludus, Corpus”, Belgrad, 13-15 października 2017
Karolina Dąbek, Anna Gluc, Przewodnik po studenckich konferencjach naukowychPrace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2015/2016
-
10KUP
Numer 10
Kraków 2017, Rocznik VI
Objętość: 205 stron, format B5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Mieczysław Tomaszewski, Ślady i echa idiomu kresowego w muzyce polskiej „wieku uniesień”
Leszek Polony, Nowe spojrzenia na muzykę Karłowicza
Magdalena Skrejko, Sztuka fotografii Mieczysława Karłowicza
Wojciech Stępień, Grieg a Karłowicz
Rafał Delekta, Marek Pluta, Od syntezatora dźwięku do symulatora wykonawcy i słuchacza robota
Katarzyna Bartos, Światło w świetle. O „Lumière” Agaty ZubelDOKUMENTACJE
Autorzy o swoich pracach
Ilona Iwańska, Ekspresywno-semantyczny aspekt tonalności. W kręgu liryki wokalnej modernizmu
Katarzyna Szcześniak, O muzyce Romana StatkowskiegoSprawozdanie
Iwona Sowińska-Fruhtrunk, 13th International Congress on Musical Signification „Sound and Subject through Ages: Musical Meanings in Narratives, Topics and Technologies”, Canterbury – Londyn, 4-7 kwietnia 2016
Kroniki
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Paweł Jaskółka)
Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce (koordynacja – Paweł Jaskółka)
Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Anna Nowak)
Gdańsk (Beata Kotłowska)
Katowice (Marcin Trzęsiok)
Łódź (Marta Szoka)
Poznań (Hanna Kostrzewska)
Warszawa (Katarzyna Szymańska-Stułka)
Wrocław (Anna Granat-Janki)Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2015/2016
-
8/9KUP
Numer 8/9
Kraków 2016, Rocznik V
Objętość: 570 stron, format B5, ISSN 2299-8454
WYDANIE SPECJALNE
MIECZYSŁAWA TOMASZEWSKIEGO TEKSTY RÓŻNEPOCZĄTKI
Dzień w „Raju Leśnych Ludzi”
Najpiękniejsze łowy
Z KOMENTARZY DO UTWORÓW
W serii „Pieśni, które lubimy”: Moniuszko. „Piosnka żołnierza”; Musorgski. „Hopak”; Alabiew. „Słowik”; Czajkowski. „Na balu”
Szymanowski. „Z pieśni polskich”
Do pieśni i piosenek Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego w zbiorze „Spóźniony słowik i nikczemny szpak”
ZE SPOTKAŃ BARANOWSKICH
Na otwarcie: dlaczego muzyka w muzyce
Don Juan według Mozarta
Z PRZEWODNIKA KONCERTOWEGO
Ludwig van Beethoven. „Sonata fortepianowa d-moll” op. 31 nr 2
Ludwig van Beethoven. „Sonata fortepianowa A-dur op. 101
Beethoven i „wieczna kobiecość”
Beethoven: wojna i pokójFranz Schubert. „Sonata fortepianowa B-dur” D 960
Chopin. Kartki z przewodnika koncertowego. Koncerty Zimermana
O CHOPINIE
„Fantazja f-moll” op. 49: struktura dwoista i drugie dno
W świecie nokturnów Chopina. Świadkowie i zwierciadła nocy?
„Etiuda a-moll” op. 25 nr 11. Żywioł rozpętany i ujarzmiony
Ogadywanie po marszu…
O PENDERECKIM
Słuchając Pendereckiego
Penderecki: Odwaga bycia sobą
Penderecki: „Trzeba mieć odwagę bycia sobą”
„Tylko błądzenie…” Pendereckiego droga twórcza
O GÓRECKIM
Górecki. Zadziwienia i fascynacje
Słuchając muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego
[Wszystko ma swój początek…]
WORT-TON
Wprowadzenie do teorii utworu słowno-muzycznego. Próba rozpoznania
Próba syndromu pieśni lirycznej gatunku Lied
Sytuacja liryczna i kategorie ekspresywne w pieśni czasów romantyzmu
„Miłość poety” Schumanna do słów Heinego: zapis samotności
Pieśni Brahmsa w perspektywie filozoficznej
„Ponad szczytami cisza”. Liryk Goethego i jego muzyczne interpretacje
INTERPRETACJA INTEGRALNA
Muzykologia wobec współczesności
Nad analizą i interpretacją dzieła muzycznego. Myśli i doświadczenia
SYNTEZY
Sytuacja graniczna, a więc: nic jeszcze nie zostało bezpowrotnie stracone
Dialog, czyli spotkanie twarzą w twarz
Wokół piękna i prawdy, fantazji i ekspresji
Utwór muzyczny jako refleks, odblask, relikt i echo rzeczywistości poza-dziełowej. Rekonesans
TEXTS IN ENGLISH
The Nocturne in D flat Major, Op. 22 No. 2. From Origins to Resonance
Chopin’s Music Read Anew
Beauty and Truth, Imagination and Expression
The Work of Music as an Impression, Reflection, Relic and Echo of Its External Reality. A Recoinassance
-
7KUP
Numer 7
Kraków 2015, Rocznik IV
Objętość: 152 strony, format B5, ISBN 978-83-62743-44-5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Levon Akopian (Hakobian), Koncepcje teoretyczno-muzyczne jako czynnik przeszkadzający w rozumieniu muzyki
Krzysztof Cyran, „Kanon i postmodernizm” w twórczości religijnej kompozytorów polskich przełomu XX i XXI wieku
Robert S. Hatten, Ann K. Gebuhr, „Powiało na mnie morze snów”… Pieśni zadumy i nostalgii
Z WARSZTATU KOMPOZYTORSKIEGO
Zofia Dowgiałło, Autorskie techniki harfowe i ich praktyczne zastosowanie
Marta Śniady, Inspiracje Anaksymenesem w moim utworze „aer”
DOKUMENTACJE
Autorzy o swoich pracach
Magdalena Mądro, W poszukiwaniu idiomu kompozytorskiego Krystyny Moszumańskiej-Nazar
Sprawozdania
Krzysztof Cyran, Międzynarodowa Konferencja „Musical Modernity, The Beautiful and the Sublime”, University of Aberdeen
Małgorzata Pawłowska, Zorganizowany czas – oswojona bestia. 15 Kongres Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH) „Gegliederte Zeit” [„Organized Time”], Universität der Künste Berlin oraz Hochschule für Musik „Hanns Eisler”
Marcin Strzelecki, Music Analysis Conference „KeeleMAC”, Keele University
Prace doktorskie i magisterskie z zakresu teorii muzyki obronione w roku akademickim 2014/2015
-
6KUP
Numer 6
Kraków 2015, Rocznik IV
Objętość: 195 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-44-5, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Constantin Floros, Przesłania muzyki upublicznione i prywatne
Levon Akopian (Hakobian), Droga do Pleromy: język harmoniczny późnego Skriabina
Miłosz Bazelak, „X Symfonia” Gustava Mahlera w rekonstrukcji Yoela Gamzou
Andrzej Mądro, To jeszcze muzyka? O sztuce nowych mediów i twórczości elektroakustycznej
DOKUMENTACJE
Stalowa Wola. 40 lat temu…
Cindy Bylander, Charles Ives i festiwal w Stalowej Woli. Inspiracje i spuścizna
Dar od losu. Krzysztof Droba w rozmowie z Kingą Kiwałą
Ad origine. Eugeniusz Knapik w rozmowie z Kingą Kiwałą
Mieczysław Tomaszewski, Wspominając
Sprawozdanie
Agata Stojewska, Międzynarodowa konferencja Intertextuality in Music Since 1900 (Lizbona, 6–7 marca 2015)
Kroniki
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Paweł Jaskółka)
Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce (koordynacja – Paweł Jaskółka)
Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
Gdańsk (Beata Kotłowska)
Katowice (Marcin Trzęsiok)
Łódź (Marta Szoka)
Poznań (Janina Tatarska)
Warszawa (Katarzyna Szymańska-Stułka)
Wrocław (Anna Granat-Janki, Grażyna Pstrokońska-Nawratil) -
5KUP
Numer 5
Kraków 2014, Rocznik III
Objętość: 146 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-40-7, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Studia
Mieczysław Tomaszewski, Droga ku pełni. Dzieje muzyki wobec prawa tetraktysu.
Rekonesans
Siglind Bruhn, Oliviera Messiaena recepcja i adaptacja teologii i estetyki Tomasza
Interpretacje
Małgorzata Janicka-Słysz, Pokolenie ’33 wobec Karola Szymanowskiego
Małgorzata Pawłowska, Oblicza sonoryzmu we wczesnej twórczości Zbigniewa Bujarskiego
Marcin Strzelecki, Relacje harmoniczno-brzmieniowe w muzyce Witolda Lutosławskiego i utworach sonorystycznych
Krzysztof Szwajgier, Ile trwa 4’33” Johna Cage’a?
DOKUMENTACJE
Autorzy o swoich pracach
Sławomir Wieczorek, Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955
Małgorzata Helena Grajter, Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena w kontekście teorii i estetyki muzyki XVIII wieku
Sprawozdania
Kinga Kiwała, International Conference Music and Figurative Arts in the Twentieth Century 14-16 listopada 2014, Complesso Monumentale di San Micheletto, Lucca (Włochy)
Prace magisterskie i doktorskie z teorii muzyki z roku 2013 i 2014
Bydgoszcz
Gdańsk
Katowice
Kraków
Łódź
Poznań
Warszawa
Wrocław
-
4KUP
Numer 4
Kraków 2014, Rocznik II
Objętość: 196 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-34-6, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE • ŚWIADECTWA
Eero Tarasti, Reprezentacja w semiotyce
Regina Chłopicka, Krzysztofa Pendereckiego „Powiało na mnie morze snów…” Pieśni zadumy i nostalgii. W kręgu fascynacji poezją polską
Teresa Malecka, Kwartety smyczkowe Henryka Mikołaja Góreckiego wobec tradycji gatunku
Ewa Wójtowicz, Kwartet na… Wokół inspiracji i znaczeń programowych w kwartetach smyczkowych Zbigniewa Bujarskiego
Magdalena Długosz, Moja droga do GemisatosZ ARCHIWUM
Krzysztof Droba, Polska muzyka radziecka
Eva Maria Jensen, Obecność i recepcja muzyki Krzysztofa Pendereckiego w DaniiDOKUMENTACJE
Autorzy o swoich pracach
Natalia Szwab, Między tradycją a awangardą. Muzyka Pawła Szymańskiego
Katarzyna Kaczmarczyk, Relacje malarstwa i muzyki w polskiej twórczości instrumentalnej drugiej połowy XX wiekuSprawozdania
Małgorzata Pawłowska, 2nd International Meetings „Narratology and Arts”: Art as Text. Narratological, Semiotic and Transmedial Approaches 5-7 grudnia 2013, European Doctoral College, University of Strasbourg
Dominika Micał, Maria Sotor, O studenckich konferencjachKroniki
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Michał Jakub Papara, Paweł Jaskółka)
Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
Gdańsk (Beata Kotłowska)
Katowice (Marcin Trzęsiok)
Łódź (opr. zbiorowe)
Poznań (Janina Tatarska)
Wrocław (Anna Granat-Janki, Grażyna Pstrokońska-Nawratil) -
3KUP
Numer 3
Kraków 2013, Rocznik II
Objętość: 161 stron, format B5, ISBN 978-83-62743-29-2, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE • ŚWIADECTWA
Mieczysław Tomaszewski, W zadziwieniu i zadumie nad „pokoleniem 33”
Leszek Polony, „Pokolenie 33” na przełomie tysiącleci. Między sonoryzmem, nowym romantyzmem i postmodernizmem
Adam Zagajewski, Pokolenie w sztuce
Anna Zawadzka-Gołosz, O komponowaniu percepcji. Casus Witolda LutosławskiegoZ ARCHIWUM
Henryk Mikołaj Górecki doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Krakowie, 12 maja 2008 roku
Mieczysław Tomaszewski, Eugeniusz Knapik, Władysław Stróżewski, Recenzje
Krzysztof Penderecki, Laudacja
Henryk Mikołaj Górecki, Wystąpienie doktora honoris causaDOKUMENTACJE
Eva Maria Jensen, Obecność i recepcja muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego w DaniiAutorzy o swoich pracach
Ewa Czachorowska-Zygor, Oblicza twórcze Adama WalacińskiegoO książkach
Dominika Micał, Portrety w pamięciach. O książce Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej
Marek Podhajski, Inspiracje, treści i przesłanie leksykonu Polish Music. Polish Composers 1918-2010Sprawozdania
Julia Gołębiowska, Międzynarodowa konferencja The String Quartet from 1750 to 1870: From the Private to the Public Sphere, 29 listopada–1 grudnia 2013, Lucca -
2KUP
Numer 2
Kraków 2013, Rocznik II
Objętość: 174 strony, format B5, ISBN 978-83-62743-25-4, ISSN 2299-8454
STUDIA • INTERPRETACJE
Marta Szoka, Stulecie „Święta wiosny” Igora Strawińskiego – w perspektywie recepcji dzieła
Constantin Floros, Refleksje nad wymiarem głębi w muzyce
Rūta Stanevičiūtė, Muzyka wojenna Vytautasa Bacevičiusa:”Sinfonia de la Guerra” (1940)ŚWIADECTWA • ROZMOWY
Roman Berger, Raport z oblężonej drogi
Teresa Malecka, Zbigniew Bujarski. Człowiek i twórca. Rozmowa z kompozytorem
Piotr Roemer, Sztuka skomplikowana. Rozmowa z Wojciechem Ziemowitem ZychemDOKUMENTACJE
Autorzy o swoich pracach
Małgorzata Pawłowska, Mit Romea i Julii w muzyce w perspektywie narratologicznej
Marek Nahajowski, Stylistyka sonat fletowych Johanna Joachima Quantza w kontekście jego traktatu „Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen”
Anna Domańska, Idiom barokowy w muzyce XX wieku w świetle koncepcji „lęku przed wpływem” Harolda Blooma
O książkach
Małgorzata Pawłowska, Eero Tarastiego „Semiotics of Classical Music. How Mozart, Brahms and Wagner Talk to Us” (2012)
Sprawozdania
Agnieszka Draus, XIIth International Congress On Musical Signification, 2-6 kwietnia 2013, Louvain-la Neuve i Bruksela
Kronika
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Michał Jakub Papara, Paweł Jaskółka)
Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
Bydgoszcz (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska)
Gdańsk (Beata Kotłowska)
Katowice (Marcin Trzęsiok)
Łódż (Marta Szoka)
Poznań (Julia Gołębiowska, Maria Majewska)
Warszawa (Jagna Dankowska)
Wrocław (Anna Granat-Janki, Grażyna Pstrokońska-Nawratil) -
1KUP
Numer 1
Kraków 2012, Rocznik I
Objętość: 193 strony, format: B5, ISBN 978-83-62743-16-2
STUDIA • INTERPRETACJE
Mieczysław Tomaszewski, Odczytywanie dzieła muzycznego. Od kategorii elementarnych do fundamentalnych i transcendentnych.
Robert S. Hatten, Analiza i abdukcja.
Leszek Polony, O Wandern, Wandern, meine Lust. Symbole wędrówki w późnych sonatach fortepianowych Schuberta.
Krzysztof Szwajgier, Sonoryzm wobec współczesności.Świadectwa • Rozmowy
Roman Berger, Awangarda dziś?
Piotr Roemer, Sztuka niezapośredniczona. Rozmowa z Karolem Nepelskim.
Dokumentacje
Jubileusz Dziewięćdziesiątych Urodzin Profesora Mieczysława Tomaszewskiego
Ewa Wójtowicz, 16 listopada 2011 roku…
Teresa Malecka, Droga twórcza Mieczysława Tomaszewskiego
Krzysztof Dybciak, Mówiona autobiografia Mieczysława Tomaszewskiego
Eugeniusz Knapik, O książce Mieczysława Tomaszewskiego „12 Spojrzeń na muzykę polską wieku apokalipsy i nadziei. Studia, szkice, interpretacje”Autorzy o swoich pracach
Kinga Kiwała, Symfonie Lutosławskiego, Pendereckiego i Góreckiego w świetle polskich koncepcji fenomenologicznych
Andrzej Mądro, O muzyce Tadeusza Wieleckiego
Ilona Iwańska, Pieśni Charlesa Ivesa inspirowane poezją anglojęzycznąKronika
Z życia Akademii Muzycznej w Krakowie (Marcin Strzelecki)Korespondencje z uczelni muzycznych w Polsce
Bydgoszcz (Anna Nowak)
Gdańsk (Renata Skupin)
Katowice (Marcin Trzęsiok)
Łódź (Marta Szoka)
Poznań (Janina Tatarska)
Warszawa (Jagna Dankowska)
Wrocław (Anna Granat-Janki)